|
Jag
har tyvärr blivit avstängd som volontär/läxhjälpare vid Mattecentrum i
Lund. Så här förklarade jag det för de andra volontärerna.
Hej Volontärer på Mattecentrum i Lund, jag
skrev följande två kommentarer på den slutna Facebook-gruppen för
enbart volontärer på Mattecentrum i Lund samt skickade utdrag av citaten
till Mattecentrum centralt. Jag fick igår ett e-brev från Sara Cedell
om att jag var avstängd som volontär och samtidigt tog Johan
Wendt (ordf) bort mig som vän på Facebook. Det är dock Martin Aalto
[projektledare vid Mattecentrum i Lund] som är ansvarig för beslutet.
Jag har ju värvat alla medlemmar till Mattecentrum med motiveringen att
det är en demokratisk organisation men så här beter sig inte en
demokratisk organisation. Det verkar otroligt att man kan bli avstängd
som volontär baserat på frågor om ett nytt avtal och några av er kommer
säkert tro att något annat måste ligga bakom, men ni har mitt ord som
matematiker att detta var allt jag gjorde. Dock kan det ju inte
uteslutas att Martin Aalto eller Mattecentrums ledning har något annat
emot mig, men det har jag inte hört något om tidigare. För bara få dagar
sedan gillade både Johan och Martin ett inlägg av mig på Facebook. Det
är trist att det blir svårare för mig att ge läxhjälp och jag tyckte
också de av er jag träffade var trevliga och kompetenta. Jag har varit
volontär sedan 2009 och var den förste projektledaren i Lund tills jag
fick jobb på avlägsen ort men senare återkom jag som vanlig
volontär.
Jag anser att ni bör låta en advokat
granska volontärskontraktet innan ni eventuellt skriver på det. Det
finns risk för skadestånd baserat på godtycklig rättsskipning. Jag har
aldrig sett något liknande kontrakt tidigare. Jag tycker Martin Aalto
borde avsättas som ordförande i Lund p.g.a. bristande omdöme och
civilkurage och ersättas med någon som inte vill stänga av volontärer
baserat på några frågor och vissa faktabaserade påståenden. För min del
får Martin Aalto gärna fortsätta som volontär. De två
Facebook-kommentarerna: "Detta är kanske första tecknet på att
Mattecentrum håller på att förvandlas till en sekt. De vill att vi skall
skriva på ett kontrakt med namnteckning, namnförtydligande och ort och
datum men vi är inte anställda. Ett vanligt kontrakt kan man visa för
facket och så kan de uttala sig om det är vettigt. Detta kontrakt kan
jag ej ta till facket eftersom det inte är ett anställningskontrakt. Det
blir dyrare att ta det till en advokat. Jag antar att man måste sluta
som läxhjälpare i Mattecentrum om man inte skriver på kontraktet. Om det
inte är något straff för att bryta mot kontraktet, varför vill de då
att vi skall skriva på det? Om det är något straff för att bryta mot
kontraktet, hur stort är det? Var lagras kontrakten? Om jag tvingas att
sluta på Mattecentrum för att jag inte har råd att reda ut
konsekvenserna av kontraktet så startar jag min egen konkurrerande
läxhjälpsorganisation inom Matematik och liknande. Den kommer inte kräva
att icke-anställda skall skriva på kontrakt. Hur lagras kontrakten? Jag
kommer fortfarande vara vanlig medlem i Mattecentrum och försöka rösta
bort dem som föreslagit att icke-anställda läxhjälpare skall skriva på
kontrakt. Det är inte innehållet i kontraktet jag är emot utan att det
faktum att vi måste skriva på ett kontrakt utan att vara
anställda. Om vi är en egen förening i Lund, vilket vi lär
vara, och inte anställda av Stockholm så borde vi inte behöva skriva på
kontrakt och skicka till Stockholm. Dessutom är det tvivelaktigt att lundamedlemmarnas pengar från Ungdomsstyrelsen förbrukas i Stockholm." "Jag
undrar också vad som händer om man bryter mot kontraktet och vem som
avgör att man bryter mot kontraktet. Jag vill helst inte skriva på några
kontrakt i onödan. Jag anser att idén om kontrakt var dålig och skriver
en motion till nästa årsmöte om att de skall avskaffas -- åtminstone
för de volontärer som inte är anställda. Det är som sagt dyrt att utreda
konsekvenserna av kontraktet när det inte är en del av ett
anställningskontrakt eftersom man inte får hjälp av facket." Upprepning
från en kommentar på Facebook i eftermiddag: P.g.a. enbart dessa två
kommentarer i denna slutna grupp så anklagades jag för att sprida rykten
och fick e-brev från Mattecentrum om att jag är avstängd från att vara
volontär. Tydligen är det så att endast de som inte har kritiska åsikter
om något relaterat till Mattecentrum får vara volontärer. Dock är det
ju enbart Martin Aaltos beslut som är giltigt ty han är projektledare i
Lund men han verkar tyvärr hålla med ledningen. Jag har varit volontär i
Mattecentrum sedan 2009 och var den första projektledaren fram till
våren 2010 då jag fick jobb i Karlskrona -- efter det återkom jag dock
som volontär. Jag skall dock försöka få avstängningsbeslutet upphävt.
Att Mattecentrum centralt just nu bevisligen är antidemokratiskt borde
inte påverka oss. Vi skulle kunna döpa om föreningen i Lund och bilda
vår egna utbrytarorganisation. Om ni är intresserade av detta så kan ni
kontakta mig på mikaelb@df.lth.se.
Jag tänker kvarstå som medlem i Mattecentrum och försöka reformera
föreningen genom att skriva motioner och kandidera till poster. Möjligen
blir jag även utsluten som medlem. Jag kommer också fortsätta att ge
gratis läxhjälp till elever på gymnasienivå ca 2 h per vecka, men det
blir ju svårare att organisera om man bara är en. Nu vet ju ni om att det är extremt lågt till tak i Mattecentrum, men det visste ju inte jag. Jag
jobbar nu 40% som år 3-6 lärare i trä- och metallslöjd. Jag är ju fil.
mag. (MSc) i fysik vid Lunds Universitet så det är ju ganska långt från
min utbildning (jag har även Högskoleexamen i Matematik från LU) men jag
är även intresserad av design och man får ta de jobb som finns på den
krympande arbetsmarknaden. Jag studerar även apputveckling för Android
och skall snart börja på en styr- och reglerkurs.
Svar på inläggen nedan eftersom jag är blockerad från att svara men fortfarande kan redigera det ursprunliga inlägget: Jag postade även detta i Mattecentrums forum i gruppen Om Mattecentrum, men nu är jag blockerad från att skriva där.
Henrik wrote:
Jättedåligt av dej att spamma detta forum, Mikael. Starta en egen matteläxhjälp i stället för att sabba för oss andra.
Jag
tycker det är jättedåligt och antidemokratiskt av Henrik att skriva så
här. Enligt svenska skolans värdegrund skall man uppfostras till att bli
en demokratisk människa. Jag hade högre tankar om Henrik p.g.a. hans
inlägg här. Att acceptera att en medvolontär stängs av på dessa grunder
anser jag vara att bejaka de antidemokratiska krafterna. Det är väl
lämpligt att man diskuterar avstängning p.g.a. åsikter om Mattecentrum i
Mattecentrums forum. Jag anser att permanenta
avstängningen av mig som volontär med motiveringen att jag sprider
rykten baserat på de två kommentarerna i en sluten Facebook-grupp visar
att Mattecentrum är en odemokratisk organisation som inte tillåter sina
medlemmar att sprida åsikter och komma med tips om att man borde
kontrollera ett avtal innan man skriver på det. Alltså borde
Mattecentrum inte få lov att driva sin verksamhet i skolans lokaler
eftersom organisationen inte delar svenska skolans värdegrund om att man
t.ex. frimodigt skall få uttrycka sina åsikter. Man skall ju kunna säga
sektvarning om en organisations påbud liknar de från en sekt. Det
är ju inte lika lätt att starta en ny läxhjälpsorganisation nu än innan
Mattecentrum fanns p.g.a. lokalbrist och konkurrens. (Lokalbristen bör
dock lösas om kommunerna förljer reglerna om svenska skolans värdegrund
och kastar ut Mattecentrum.) Jag tyckte idén om Mattecentrum var utmärkt
och därför hoppade jag på som projektledare och volontär direkt när jag
hörde talas om det via mitt fackförbund Naturvetarna 2009. Jag känner
att den enda verksamhet jag uppskattar från centralt håll är detta forum
och broschyrerna. Att ledningen kuskar land och rike runt och gör sig
viktiga anser jag vara slöseri med pengar och flygbränsle. Jag
brukar alltid låta mitt fack granska anställningsavtal innan jag
skriver på dem, men eftersom detta inte är ett anställningsavtal så
måste jag be en jurist reda ut konsekvenserna av att skriva på det och
det blir dyrt. Dock finns det vissa möjligheter att få gratis juridisk
rådgivning. Nu är ju detta en hypotetisk fråga eftersom jag är avstängd
som volontär.
Svar till Yngve #7: Du verkar fortfarande inte förstå att jag inte är
emot reglerna. Jag har följt samma regler och fler sedan 1992 då jag
först började jobba som gymnasielärare. Jag ställde frågor om kontraktet
(du ser dem i sin helhet ovanför) och blev avstängd som volontär
permanent utan möjlighet att överklaga. Jag fick visserligen svar på
vissa av frågor i samma brev som avstängningsbrevet men då var jag redan
avstängd som volontär. Förövrigt är avtalet oklart och enligt uppgift
aldrig kontrollerat av en jurist, så möjligheten finns att det
missbrukas. Bryr du dig inte om att Mattecentrum genom avstängningen av
mig som volontär härmed har bevisat att den är en antidemokratisk
förening? Det är detta debatten borde handla om.
|
|
Guest wrote:
Hej! Vad är skillnaden mellan de olika varianterna av matte 1? Inför
högskoleprovet står det att den teoretiska nivån är liktydig med matte
1, men som jag förstår förekommer matte 1 i olika varianter? Vilken
motsvarar i så fall matten för det naturvetenskapliga programmet?
Tacksam om någon kan upplysa mig : )
Matte 1c är för naturvetenskapliga-programmet, Matte 1b är för samhällsprogrammet och Matte 1a är för yrkesprogrammen.
Kursplaner: http://matematik1c.se/ http://matematik1b.se/ http://matematik1a.se/
När det gäller att träna matte inför Högskoleprovet så kan man öva på de kvantitativa delarna på gamla högskoleprov.
En strategi är att lösa dem långsamt och ganska fullständigt när man
övar, men sedan på provet måste man korta ner lösningen och svara inom
en viss tid i annat fall hinner man inte med slutet. Svårighetsgraden
ökar inte med uppgiftsnumret så det kan finnas enkla uppgifter i slutet
av provet. Man måste kunna enkel huvudräkning och överslagsräkning i annat fall tappar man en massa tid.
|
|
Jag
tänkte bara tipsa om ett program jag upptäckte 1985 för ZX Spectrum som
jag då portade till ZX81-BASIC. (Sinclair ZX81 var en tidig hemdator
som kom ut 1981.) Det går att köra i ZX81-emulatorer t.ex. Zed Ex
för Android (finns gratis på Google Play). Programmet klarar att
numeriskt lösa/beräkna 2:a- & 3:e-gradsekvationer, ekvationssystem,
matrisinverser, determinanter, integraler. En pedagogisk fördel är att
programkoden kan studeras och redigeras i ZX81-emulatorn på t.ex.
mobilen. En annan pedagogisk fördel är att programspråket ZX81-BASIC
inte har några kraftfulla finesser utan programmet måste göra nästan
allt själv. Programmet presenterades i en artikel i tidskriften Your
Computer i Maj 1985 på s. 57 & 58.
Programfilen som man skall ladda ner till sin emulator heter maths.p.
Om man använder Zed Ex så bara lägger man filen någonstans i
filsystemet och öppnar filen med meny & load. Jag har testat min
portning av det ursprungliga programmet med exemplen från artikeln.
(Artikeln innehåller ganska många tryckfel, men jag har även jämfört
med http://www.wolframalpha.com/.)
Här finns en listning av programmet Maths Master och en skärmdump:
Förutom att porta program avsedda för andra datorer så utvecklade jag
även en hel del helt egna program t.ex. 2D-flygspelet Mirage (1982) och
glosträningsprogrammet Glosa (1982), se min allmänna ZX81 App Store.
|
|
Modellering är ett ganska vitt begrepp. Vilken mattebok har du? Vad heter kapitlet? Vilken modell på grafräknaren har du?
|
|
Jag
tänker mig ett binärt tal med 4 slumpmässigt valda siffror (0 och 1).
Om klave=0 och krona=1 blir antalet kronor samma som siffersumman. Det
finns 16 binära tal med 4 siffror, ty multiplikationsprincipen ger
2^4=16.
a) Samtliga binära tal med siffersumman 2: 0011 0101 1001 0110 1010 1100
D.v.s.
6 stycken. Det är ganska lätt att hitta dem systematiskt, ty jag börjar
med att sätta den högra siffran till 1 och sedan de övriga till 1 en i
taget från höger till vänster. Sedan sätter jag den näst mest högra till
1 och gör på samma sätt.
I denna uppgift blir antalet klave=2 när antalet krona=2 ty det är fyra kast.
Sannolikheten blir alltså antalet binära tal med siffersumman 2 delat med totala antalet binära tal: 6/16=0,375.
b) Då skall man hitta de binära tal med 4 siffror som har en siffersumma >= 2. 6 st. har siffersumman 2.
Samtliga med siffersumman 3: 1110 1101 1011 0111
D.v.s. 4 st. Man har 0:an i de fyra möjliga positionerna och förövrigt 1:or.
Samtliga med siffersumman 4: 1111
Antalet med siffersumman >=2: 6+4+1=11.
Sannolikheten att antalet kronor är minst 2: 11/16=0,6875.
Det finns möjligen någon smartare metod att lösa dessa problem.
Man kan också lösa uppgiften med ett program (för i detta fall Texas Instruments TI-82 STATS/TI-83/TI-83 Plus/TI-84 Plus): PROGRAM:SINGLA4 :1000->N :0->K :For(I,1,N) :randInt(0,1,4)->L_1 :If sum(L_1)>=2 :K+1->K :End :K/N
Vill man lösa uppgift a med detta program byter man '>=' mot '='.
|
|
Jag
förstår din lösning Henrik. Jag hade den idén initialt (d.v.s. att
hitta ett komplicerat uttryck med p lika med 0,95 och lösa ut p) men var
lite ringrostig när det gällde kombinatorik.
Nu har jag dock
gjort din lösning mer exakt med wxMaxima (gratis och öppen källkod och
finns till de flesta vanliga operativsystem):
Code: Du summerar sannolikheterna för P(0 trasiga), P(1 trasig), P(2 trasiga): Code: find_root(p^12+12*(1-p)*p^11+66*(1-p)^2*p^10-.95, p, 0, 1);
0.92812974445773
find_root(cdf_normal(x,10000,600)-(1-%),x,8000,12000);
9122.798469979023
%/1461;
6.2442152429699 "%" betyder samma som Ans d.v.s. senaste svaret. Min simulering (lösning 1) får ett högre värde eftersom jag tar reda på tiden precis innan den 3:e lampan går sönder. Min
lösning 2 får ett ännu högre värde eftersom jag antar att det finns ett
oändligt antal lampor men där andelen trasiga skall vara lägre än 3/12. Jag löste även problemet för Texas Instruments TI-84 Plus med en TI-83-emulator: Code: solve(X^12+12(1-X)X^11+66(1-X)^2*X^10-.95, X, .5)
.9281297445
solve(normalcdf(-1E99,X,10000,600)-(1-Ans),X,10000)
9122.798305
Ans/1461
6.24421513
|
|
Den
senaste versionen av Addi är så stor (20 MB) att den inte går att
installera på min Android-surfplatta. Dock kan man hämta ner äldre,
betydligt mindre versioner från: http://code.google.com/p/addi/downloads/list.
|
|
Du trycker på [1-Var Stats (via menyer)] [2nd] [L1 (vid 1)] [,] [2nd] [L2 (vid 2)]
Raden ser ut så här innen du trycker [Enter]:
|
|
Har du skrivit:
Code: d.v.s. med två list-argument och komma emellan? Om
jag tömmer L_2 och kör ovanstående så får jag ett felmeddelande:
"ERR:DIM MISMATCH". Något annat hade jag inte förväntat mig i det
fallet.
|
|
När
det gäller din fråga om TI-82 STATS (nästan identisk programvarumässigt
med TI-83) så kan man ha värdena i lista L_1 och motsvarande frekvenser
(d.v.s. antal värden) i lista L_2. Sedan använder man den vanliga
proceduren med listorna som argument: 1-Var Stats L_1,L_2
Man kan se att man gjort rätt eftersom n=totala antalet värden, d.v.s. summan av L_2: sum(L_2)
|
|
Uppgift 5141 (i okänd Ma2c-bok): Brinntiden
för en viss typ av lågenergilampor uppges till 10000 timmar med
standardavvikelsen 600 timmar. Ett år bytte man till sådana lampor i 12
gatlyktor längs en vägsträcka. Man räknade med att lyktorna är tända 8
timmar/dygn under halva året. Efter hur många år måste man byta lampor
om man vill vara någorlunda säker på att högst två lampor gått sönder?
Antal timmar per år: 8 h/dag i ett halvår motsvarar 4 h/dag under 1 år. 1 år = 365.25 dag. 4 h/dag * 365.25 dag/år = 1461 h/år.
Man
räknar ut tiden i lys-timmar det tar i genomsnitt för 3 lampor att gå
sönder och omvandlar sedan till år där man tagit hänsyn till att
lamporna inte är på hela tiden (d.v.s. lys-timmar/1461). Tiden i år
avrundas neråt, ty man vill vara säker på att ej fler än två lampor gått
sönder. Andledningen till att man tar reda på när 3 lampor gått sönder
är att man vill ha tiden precis innan den 3:e lampan gått sönder.
Först
kommer en lösningsmetod med program som ej är ett krav att förstå i
Matematik 2c -- dock kan programmet underlätta förståelsen av uppgiften
och lösning 2.
Lösning 1: Jag skrev ett program för TI-84 Plus
(som även fungerar på TI-82 STATS/TI-83/TI-83 Plus) som simulerar ett
experiment 1000 gånger och beräknar medelvärdet för när den 3:e lampan
går sönder. Funktionen randNorm ger en lista med 12 normalfördelade
värden med det angivna medelvärdet och den angivna standardavvikelsen.
Listan sorteras i stigande ordning och det 3:e värdet läggs till en
summa. När man gjort experimentet 1000 gånger så beräknar man
medelvärdet och det visas. (I programmet nedan gäller att "->"
betyder STO-pilen och "L_1" betyder lista 1, d.v.s. [2nd] [L1].)
PROGRAM:LAMPS :1000->N :0->S :For(I,1,N) :randNorm(10000,600,12)->L_1 :SortA(L_1) :S+L_1(3)->S :End :S/N
9525.23 (Varierar slumpmässigt, men ligger nära detta värde.) Ans/1461 6.52
Lösning 2: En
alternativ metod som bygger mer på vad ni kan i Ma2c är att man
använder normalfördelningen. Ytan under kurvan är 1. Till vänster om ett
x-värde vill man ha 3/12=25% av utfallen. Anledningen till detta är att
när 3 av 12 lampor gått sönder så har precis för många gått sönder.
(Jag tänkte ut detta genom att tänka på att man kastar en boll en viss
längd i stället för att tänka på tid -- då vill man att 25% av utfallen
skall hamna närmare än en viss punkt.) Jag har tyvärr ej er kursbok och
vet ej vilka tabeller ni har men grafräknaren TI-84 Plus m.fl. klarar
detta. Man löser en ekvation. (I uttrycket nedan gäller att "E" betyder
[2nd] [EE] och "normalcdf" betyder "Normal Cumulative Distribution
Function" och det sista 10000 är gissningen på lösning som
solve-funktionen behöver. Funktionen solve hittar man endast i
CATALOG-listan. Funktionen solve klarar bara att hitta nollställen så
därför tar man normalcdf()-3/12=0 i stället för normalcdf()=3/12.)
solve(normalcdf(-1E99,X,10000,600)-3/12,X,10000) 9595.306285 Ans/1461 6.567629216
D.v.s. ca 6.5 år tar det för de 3 första lamporna att gå sönder. Därför bör man byta lamporna efter 6 år.
Alla grafräknarens funktioner kan slås upp i manualen som finns på: http://education.ti.com/calculators/downloads/US/Guidebooks/Search/Results?cp=17
Naturligtvis kan man även lösa denna uppgift med CASIO:s grafräknare men jag vet att eleven har en TI-84 Plus.
När
det gäller livslängder, som det här handlar om, skall man egentligen
inte använda normalfördelningen utan en annan fördelning men i denna
uppgift förutsätter de att man bara kan normalfördelningen.
Är denna lösning oklar så får någon annan gärna förtydliga.
|
|
Jag
hittade en mattelärares hemsida där ovanstående program redan fanns för
nedladdning och med manualer, men det nya ovan är att det finns
listningar och körexempel med differentialekvationen dy/dx=x+y samt
versioner av apparna för gamla TI-82 (som många fortfarande har och som
lär fungera i många år än ty jag har en TI-57 från 1977 som fortfarande
fungerar bra och TI-82 kom ut 1993.) Här är hemsidan jag talar om: http://www.bjornjonsson.se/ti8xprogram.html.
Sök efter Differentialekvationer på den. Det är i alla fall en nyttig
övning att knappa in några små program ty man minns dem bättre och kan
lättare analysera hur de fungerar.
|
|
|
|
Föreningens webbplats http://Matteboken.se/lektioner/ladda-ner
saknar vissa nysläppta prov och formelblad (och jag har rapporterat
detta) – dock har Matteboken vissa unika övningsprov inför kurserna
Matematik 1 & 2.
Här finna alla gamla offentliga nationella prov för Matematik A-E: http://www.edusci.umu.se/np-pb/np/tidigare-prov/. Formelblad för Matematik 1-2: http://www.edusci.umu.se/np-pb/np-2-4/formelblad/. Nationella prov för matematik i grundskolan: http://www.prim.su.se/matematik/tidigare_9.html .
Eleverna verkar mest syssla med de senaste proven.
|
|
Jag har hittat formelbladet "FORMLER TILL NATIONELLT PROV MATEMATIK KURS 2" på http://www.edusci.umu.se/np-pb/np-2-4/formelblad/. Detta borde nog även läggas till i http://matteboken.se/lektioner/ladda-ne ... gymnasiet/.
|
|
Jo,
man kan verkligen köra ett Matlab™-liknande program gratis i sin mobil
eller surfplatta med Android OS utan att behöva vara uppkopplad.
|
|
Jag upptäckte att det finns Matlab/Octave för Android -- det heter Addi och AddiPlot: http://www.appbrain.com/app/addi/com.addi https://play.google.com/store/apps/details?id=com.addi
För
att öppna skript och funktioner behöver man ytterligare ett program (en
filhanterare) men det installerar man när man behöver det. Både Addi
och filhanteraren har App2SD så de tar inte stor plats på interna
flash-minnet. Addi är väldigt lättanvänt på Android eftersom
kommandoraden gissar vad man skriver och föreslår de orden att klicka på
(s.k. IntelliSense). En nackdel med Addi är att historiken inte verkar
fungera eftersom man inte har pilknappar.
När man installerat Addi och AddiPlot på Androiden kan man prova att skriva in detta i Addi och trycka på Enter: x=[0:0.1:2*pi];y=sin(x);plot(x,y) Man får då upp en sinuskurva.
Jag
har använt Matlab på kurser i numerisk analys, beräkningsprogrammering
samt i exjobbet och även senare på jobb. Dock har jag mest använt Octave
som är en gratis och öppen källkods Matlab-klon efter 2004. Addi är
baserat på JMathLib som förmodligen är baserat på Octave. Programspråket
i Matlab/Octave/Addi är i stort sett BASIC.
Jag har en bok om
Matlab och en om Octave och fler finns att låna på bibliotek. Dessutom
finns min Octave-bok online fast i nyare och större upplaga: http://www.gnu.org/software/octave/doc/interpreter/.
Octave finns även till Windows: http://octave.sourceforge.net/.
Jag har även en laglig Matlab 5 för Windows som ej behöver licensserver.
Jag
har dock inte så mycket tid att ägna åt Addi just nu eftersom jag lär
mig andra saker, t.ex. CAD-kurs på LTH (Creo Parametric) och R.
R
verkar ha blivit populärt på sistone -- t.ex. finns det en hel del jobb
i Region Skåne och på Lunds universitet som kräver R. Det är ett system
med ett Scheme/LISP-liknande programspråk och med många statistiska
funktioner. Det är en konkurrent till Matlab/Octave och diverse
speciella statistikprogram som SAS och SPSS. R är öppen källkod och jag
tycker det är bra att offentliga sektorn övergår till det. Mer om R
finns på: http://en.wikipedia.org/wiki/R_%28progr ... anguage%29 -- där finns bl.a. ett spektakulärt exempel med en animerad Mandelbrot-figur.
Man kan installera det i Ubuntu Linux med: sudo apt-get install r-base Möjligen kan man behöva installera extra paket senare.
R
finns även för Mac OS X och Windows men de versionerna har jag ännu
inte provat. Jag har dock provat R för Linux i Windows 2000 med Cygwin http://www.cygwin.com/.
Man
startar en webbserver och webbläsare med dokumentation med R-kommandot:
help.start() Det verkar som om webbservern avslutas när man avslutar R.
Webbservern fungerar inte i Cygwin.
I webbläsaren kan man leta
sig fram till "An Introduction to R" /doc/manual/R-intro.html (som även
kan hittas på webben) finns en nybörjarbok som även finns som tryckt bok
och pdf. En fördel med att använda den inbyggda webbläsarens version är
att den är till exakt samma version av R som man kör, vilket
underlättar lärandet.
Man avslutar med R-kommandot: q()
|
|
Nu har jag fått besked från Högskoleprovet:
Det är fel i facit för uppgift 18 på provpass 5. Ett nytt facit kommer att publiceras. Rätt svar på uppgiften är D. :D
|
|
Jag har bara fått svar från Högskoleprovet att de undersöker saken.
|
|
Tagran
har bara räknat på fallet där vinkel C är trubbig men enligt
konventionerna för provet (som man fick i ett häfte på provet) och som
jag har länkat till så får man inte antaga att vinklar som ej är angivna
är trubbiga även om just den konkreta figuren har en trubbig vinkel –
de kan alltså lika gärna vara spetsiga.
Bägge figurerna nedan uppfyller beskrivningen i uppgiften men de leder till olika svar: A eller B, därför är D rätt.
Code:
B
|
|
| | C
| |
| |
+--+
A D
/| C
/ |
|B |
+--+
A D
Tyvärr fungerade inte ickeproportionell text helt bra.
|
|
Rita figuren med spetsig vinkel vid C så ser du att tecknet framför kvadratroten blir minus och då blir sidan AB
|
|
Här är uppgiften för dem som inte vill leta upp den på studera.nu:
18. I fyrhörningen ABCD är vinklarna DAB och CDA räta. Längden av sidan BC är 3 cm, längden av sidan CD är 4 cm och längden av sidan AD är 2 cm.
Kvantitet I: Längden av sidan AB Kvantitet II: 6 cm A I är större än II B II är större än I C I är lika med II D informationen är otillräcklig
|
|
Här:
"Geometriska
objekt (t ex en triangel) antas vara godtyckligt ritade. Detta betyder
att vinkeln på en triangel kan vara större eller mindre än den ser ut
att vara. Detta betyder också att en till synes spetsvinklig triangel i
själva verket också kan vara trubbvinklig." Se: http://www.df.lth.se.orbin.se/~mikaelb/hprov/11bop/anvisningar-kvanitativdel.pdf.
"Illustrationer
av geometriska objekt antas vara godtyckligt ritade men värden och
beteckningar som ges i illustrationer stämmer alltid. T.ex. kan man i
illustrationen nedan se att sidan AC är 5 cm, sidan BC är x, arean är 6
cm2 och vinkeln B är rät. Det framgår däremot inte om sidan AB är längre
eller kortare än sidan BC, ej heller om vinkeln A är större eller
mindre än vinkeln C." Se figuren i: http://www.studera.nu/download/18.27d86368130216405a6800014454/anvisningar-kvantitativdel.pdf
I
den uppgiften vi nu diskuterar finns två lösningar beroende på om en
vinkel är spetsig eller trubbig. De olika lösningarna gör att man måste
svara att man inte har tillräcklig information för att avgöra om I >
II eller I
|
|
Jag tror att uppgift 12 i XYZ i Kvantitativ del i Provpass 5 på Högskoleprovet vt 2012 är felkonstruerad. , se http://studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/facittillhogskoleprovet.5.328dbf20131f69ece448000337.html. "Dessa konventioner gäller om inte annat anges i den enskilda uppgiften.
Alla variabler är reella tal." Se: "Konventioner – Kvantitativ del" i http://www.studera.nu/download/18.27d86368130216405a6800014454/anvisningar-kvantitativdel.pdf.
Det
finns inget reellt tal för vilket x^2=-1, däremot är x=i eller x=-i
komplexa tal som x kan vara. Både x=i och x=-i leder till att
x+x^2+x^3=-1. Däremot tror jag uppgiften strider mot konventionen om att
x skall vara ett reellt tal om inte annat sägs i uppgiften, fast i och
för sig kanske de menar att villkoret x^2=-1 framtvingar komplexa tal.
Det
är ganska intressant att de kräver Matematik E eller Matematik 2c för
att man skall klara Högskoleprovet. De mest populära utbildningarna
t.ex. Läkarprogrammet kräver bara Matematik D. Hittills har det inte
varit något Nationellt Prov i Matematik 2c och troligen är ingen kurs
avslutad.
Det vore dock en nackdel för mig om uppgiften ströks ty jag klarade den (m.h.a. komplexa tal).
|
|
Du har rätt i att 23 och 28 är från fel provpass, men 18 är från rätt och det felet är fortfarande giltigt.
|
|
Jag
tror jag har hittat en del fel i facit till PROVPASS 5 Kvantitativ del
2012-03-31. Det gäller uppgift 18, 23 och 28. Ni får gärna påpeka om jag
har fel och i så fall varför.
Facit och uppgifterna finns här: http://studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/facittillhogskoleprovet.5.328dbf20131f69ece448000337.html.
Provpass 5 - Kvantitativa jämförelser (KVA), 2012-03-31 18. Jag
anser att svaret på 18 skall vara D (informationen är otillräcklig) och
ej A (I är större än II) som i facit, ty man kan inte anta något om
vinkeln vid C. Vinkel C kan t.ex. vara spetsig och då blir II större än
I. Det står ju i de allmänna reglerna att man inte får anta något om ej
angivna vinklar baserat på mätningar i figurerer. Jag anser att jag har
följt reglerna när jag har svarat D.
Provpass 5 - Kvantitativa resonemang (NOG), 2012-03-31 23. Jag
anser att svaret på 23 skall vara C (Tillräcklig information för
lösningen erhålls i (1) tillsammans med (2)) och ej E som i facit, ty
a+b+c=27 och a 28. Jag anser att svaret på 28 skall vara B
(Tillräcklig information för lösningen erhålls i (2) men ej i (1)) och
ej A som i facit, ty 76/16=4.75, d.v.s. tårtan har 5 våningar. (1)
räcker ej ty 76-12=64, men 64/16=4 och 64/32=2 och 64/64=1, d.v.s. då
kan tårtan ha 5, 3 eller 2 våningar.
Provpass 5 - Diagram, tabeller och kartor (DTK), 2012-03-31 Jag
har ännu ej kollat dessa uppgifter, men eftersom det är bråttom så har
jag skickat detta inlägg till de provansvariga redan nu.
|
|
Nu
finns huvudräkningsträningsprogrammet Aritm för CASIO fx-9860GII och
kompatibla t.ex. fx-9750GII (men jag har bara testat på den
förstnämnda). :lol:
Har man inte redan uppdaterat sin
grafräknare till senaste OS-versionen (idag är det OS 02.01.0200) så bör
man göra det innan man installerar ty annars så fungerar inte Aritm.
Skicka filerna med senaste versionen av kommunikationsprogrammet FA-124
(idag 2.00) till grafräknaren utan att börja redigera dem (ty jag har
upptäckt att redigering innan framkallar buggar). Filen som skall
importeras i FA-124 är ARITM.G1M och den finns här: http://www.df.lth.se.orbin.se/~mikaelb/casio/fx-9860gii/mob-i-l/.
Filen innehåller ett huvudprogram och flera underprogram. Man kör
programmet ARITM och det är ganska självförklarande. Programmet fungerar
på samma sätt som motsvarande för Texas Instruments TI-84 Plus/TI-82
STATS (se tidigare inlägg i tråden). Dock har Casio bredare men lägre
skärm och därför har skärmlayouten ändrats.
Aritm för Casio är
ännu inte noga testat. Tyvärr fungerar inte programmet utan ändringar på
äldre Casio grafräknare eftersom det använder Menu och RanInt#, men det
skulle kunna ordnas, ty man kan göra en egen meny och ersätta RanInt#
med ett uttryck med Ran#. Aritm för Casio är öppen källkod enligt GPLv3+
och får modifieras och spridas i enlighet med denna kända licens.
Det
kan vara bra att köra huvudräkningsträning innan prov: t.ex. det nu
aktuella Högskoleprovet. Här finns förövrigt gamla Högskoleprov: http://www.df.lth.se.orbin.se/~mikaelb/hprov/. :ugeek:
|
|
Polynomdivision
ingår i Matematik E, men vissa kanske lär sig det redan i Matematik C.
Jag har roat mig med att backporta ett TI-83 BASIC-program för
polynomdivision till ZX81 BASIC. Sinclair ZX81 var en hemdator som kom
ut 1981 och som i original bara hade 1 KB minne och där minnet dessutom
delades av grafikkortet. Grafikkortet delade dessutom på processorn Z80
på ca 3 MHz. Datorn hade bara fyra IC-kretsar i likhet med dagens
grafräknare: processor (Z80), ROM (8K - 0,5K för typsnitt), RAM (1K) och
en specialtillverkad IC (ULA) för övriga funktioner som tangentbord,
ljud och grafik. Polynomdivisionsprogrammet finns även nedan i en 1 KB
RAM-version.
Polynomdivisionsprogram för ZX81 med 16K RAM (2K räcker nog egentligen):
Polynomdivision för ZX81 med 1K RAM:
Installerbara program finns en nivå upp: http://www.df.lth.se.orbin.se/~mikaelb/sinclair/zx81/mob-i-l/.
ZX81 har nog ökat i popularitet på senare tid eftersom det finns en bra emulator för Android: Zed Ex, http://www.appbrain.com/app/zed-ex-(beta)/org.helllabs.android.zx81.
En fördel med denna är att man lätt kan öppna programmen samt utveckla
och spara egna som man sedan kan ladda upp. Det finns även
ZX81-emulatorer för de flesta andra OS.
Programmet för Texas Instruments TI-82 STATS/TI-83/TI-83 Plus/TI-84 Plus finns här: http://tibasicdev.wikidot.com/polynomial-division
Programmet
för ZX81 blir lite längre eftersom man inte kan redigera listor bekvämt
utan måste skriva ett eget inmatnings- och utmatningssystem för dessa.
Manualer och litteratur till ZX81 finns som pdf-filer eller ibland som avskrivna till webbsidor, t.ex. http://www.worldofspectrum.org/ZX81BasicProgramming/. Det följde även med en svensk bok som nog finns att låna på bibliotek.
För min del var det datorprogrammeringen som gjorde att matematiken blev intressant.
|
|
Att leta efter en mattebok som är anpassad efter en miniräknare låter inte som en så lyckad ide'. En bra mattebok bör knappt nämna miniräknare alls. Varför?
Jag tror man kan göra bra matteböcker för en specifik miniräknare. Då
kommer instruktionerna och övningarna att fungera exakt. Om du vill veta hur just din miniräknare fungerar så borde det snarare vara en bra manual till räknaren som du borde söka efter. Men
manualerna brukar vara för avancerade eftersom de tar upp alla
funktioner. Har man en mattebok som är anpassad för en viss miniräknare
så går den igenom funktionerna efterhand som de behövs för uppgifterna.
|
|
Jag gjorde en sökning på Libris.KB.se och hittade 20 böcker om Casio.
Det är klart att det är bäst om man hittar en bok som är exakt gjord
för ens grafräknare, men som reservalternativ kan man välja en som är
någerlunda ny och för samma märke eftersom de brukar ha ganska lika
användargränssnitt. Det kan också finnas böcker om Casio-miniräknare på
kommunala bibliotek som inte finns med i Libris.KB.se. Annars kan du
prova att ringa eller e-posta Casio i Sverige och fråga om de har någon
bok på gång om just din räknare.
Det finns också webbplatser och forum på engelska för Casio-ägare: [list] http://users.telenet.be/gp/casio/[/*] http://www.casiocalc.org/[/*] http://martin.poupe.org/casio/[/*][/list:u]
|
|
Bra
bok om problemlösning på grund- och tidig gymnasienivå: "Liten guide
för matematiska problemlösare" (1993, 1997) av Bengt Ulin. Den finns att
låna på många bibliotek men kan finnas i magasinet (fråga
bibliotekarierna). Den tar även upp typiska högskoleprovsuppgifter. När
det gäller träning inför högskoleprovets NOG-uppgifter så rekommenderar
jag att man hemma tränar på att lösa uppgiften fullständigt på papper
och sedan på provet påbörjar en lösning på provpappret (tillåtet men
alla tror kanske inte det) tills man vet vad som är nog med information.
Det är också en fördel vid DTK-uppgifterna (diagram, tabeller, kartor)
om man kan huvudräkning och överslagsräkning (även där kan man dock
räkna med penna på provpappret). Jag har samlat gamla högskoleprov här: http://www.df.lth.se.orbin.se/~mikaelb/hprov/. Jag hade 2.0 på Högskoleprovet.
När det gäller matematisk problemlösning i allmänhet kan jag rekommendera "Problemlösning
- En handbok i rationellt tänkande" av G. Polya. Originalets titel:
"How to Solve It". Vissa exempel i den förutsätter dock
differentialekvationer från kursen Matematik E.
|
|
Nu kan även rita grafer på Google. Här är t.ex.
http://www.google.se/search?q=sin(1/x)
|
|
Det är förstasidan på Forumet som det finns trasiga bilder, d.v.s. http://www.mattecentrum.se/forum/. De två trasiga bilderna syns tydligt i Chrome hos mig och det har varit så länge.
|
|
Jag
har upptäckte för länge sedan två bilder som inte finns och därför
visas som trasiga bilder i min webbläsare (Chrome). De finns vid
rubrikerna "Regler på forumet" och "Matte E". Besökare kanske drar sig för att göra inlägg i ett forum med trasiga bilder.
|
|
Jag
utvecklade för ca ett halvår sedan en OpenOffice.org Calc-applikation
(d.v.s. motsvarande ett Excel-ark med makron) som tränar användaren i
huvudräkning. Det heter Aritm och finns här: http://ooo.orbin.se/.
På
samma sida finns programmet SpellAlpha som också är skrivet i
OpenOffice.org BASIC och också körs i kalkylprogrammet Calc. Det används
för att träna bokstaveringsalfabetet som används av civila myndigheter i
Sverige.
För att köra dem i OpenOffice.org så måste man tillåta
osignerade makron som kommer från den egna hårddisken. Programmen bör
också fungera i LibreOffice.
Det skulle vara ganska lätt att
översätta dessa program till Microsoft Excel, och det är fritt fram för
andra att göra detta ty programmen är öppen källkod enligt GPL v3+.
|
|
Android-appar När det gäller formelsamlingar finns det t.ex. Spree Formulas. Jag tyckte dock inte det var så jättebra, ty bl.a. kalkylatorn är meningslös eftersom en formel kan användas på många sätt.
När det gäller miniräknare/grafräknare så använder jag oftast Andie Graph.
Den emulerar bl.a. TI-83 som är identisk med TI-82 STATS som är mycket
populär i skolorna. ROM medföljer inte av upphovsrättsskäl utan det kan
man utvinna ur sin egen TI-83 eller annan räknare som stöds av
programmet, t.ex. TI-82 (noter att TI-82 ej är så lik TI-82 STATS). Det
finns beskrivningar hur man gör detta på ticalc.org.
Det är lagligt att använda emulatorn med TI Calculator ROMs om man äger
motsvarande miniräknare. Har man ingen TI-83 så kan man ibland köpa en
billigt på auktionswebbplatser som Tradera. ROM:en placerar man på
valfritt ställe i filsystemet och appen hittar dem när man startar den.
Det
är ju enkelt för elever om de använder samma miniräknare på telefonen
som de får lov att använda på prov. I många skolor finns
klassuppsättningar av miniräknare och då bör läraren lagligt kunna dela
ut en del ROMs.
En nackdel med Andie Graph är att man inte kan
importera eller exportera program och data. Det enda man kan göra är att
byta RAM-filer.
|
|
Jag
sökte med Google på fraser ur dina uppgifter och hittade att de två
första redan besvarats på andra webbplatser. Att man kan hitta lösningar
på webben inte så konstigt eftersom många elever har samma
läromedel/kursböcker och de tycker samma uppgifter är svåra. 1. En lösning finns på: http://matteakuten.blogg.se/2010/april/svar-z-rod-uppgift-1018.html. 2. En lösning finns längs ned på: http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=29942. 3. Hittades ej på webben.
Jag tänkte dock också svara på dem om inte någon annan hinner före.
|
|
Det verkar saknas en del i uttrycket t.ex. upphöjt till-tecken (^). Som det står nu blir det 0.
|
|
På jobbet hade jag inte alternativet "Copy Image Location", så där gick det inte.. Endera
har du någon funktionalitet jag inte har när du quotar, eller också
klipper du och klistrar vilket jag tycker är lite väl gammalmodigt..
;) Funktionen som man kan välja när man högerklicka på en
bild heter "Copy Image URL" i Chrome. I andra webbläsare kan den heta
något annat.
|
|
Jag
tycker det är jättejobbigt att jag inte kan redigera mina poster om det
visar sig att jag har råkat skriva fel eller om t.ex. formler i
equation editorn visar sig bli felaktiga.
Att få tag på den
tex-kod jag använt för att skapa fina ekvationer är nästan omöjligt och
arbetet med att skriva in dem igen gör att jag snart tröttnar på att
använda fina ekvationer.
Dessutom skulle jag vilja ha möjlighet
att citera andras poster och därigenom kunna kopiera deras tex-kod
istället för att vara tvungen att manuellt skriva in den igen när jag
ska förklara något. För att få tag på TeX-kod kan man
högerklicka på bilden av formeln och välja kopiera länk. T.ex. såg en av
länkarna till en formel ut så här: http://latex.codecogs.com/gif.latex?v=\sqrt{v_x^2+v_y^2}.Det som står efter '?' är TeX-koden. Annars kan jag hålla med om att det hade varit lättare om man kunde redigera egna inlägg och citera andras med TeX-kod.
|
|
Jag borde skrivit: Riktningen i grader från norr mot väster får man genom att använda
Hastighet åt väster (Obs!): v_x = Hastighet åt norr: v_y = Jag
skrev v_x & v_y eftersom jag inte orkade använda TeX för att skriva
snygga ekvationer med enhetsomvandling då jag inte mindes hur jag
skulle göra för att inte enheterna skulle bli kursiverade, men nu vet
jag.
|
|
Man
har ingen nytta av s=v*t. Man får omvandla 300 km/h till m/s: v_y = 300
km/h = 300 * 1000/3600 m/s = ______ m/s. Sedan konstaterar man att
flygplanet kommer att flyga i någon nordvästlig riktining p.g.a. vinden
från öster, v_x = 25 m/s. Med hjälp av Pythagors sats beräknar man
farten:
Riktningen i grader från norr mot väster får man genom att använda arctan(y/x).
|
|
Tackar! Det gick med den metoden. T.ex. tar termer ut varandra och man får även tillfälle att använda konjugatregeln.
|
|
Jag kommer ej på hur man skall förenkla detta rotuttryck:
Enligt facit och Wolfram Alpha blir svaret:
Hur löser man uppgiften steg för steg? Uppgiften finns i boken "Mot
bättre vetande i matematik" 3:e upplagan och är där uppgift 1.61f. Den
kräver nog bara kunskaper från Matematik 1c.
|
|
Jag undrar om http://Matteboken.se/
är tillräcklig som matematikbok för gymnasiets kurser. D.v.s. kan en
elev som fått G i Matematik B ta sig igenom texterna och filmerna och
klara uppgifterna i Mattebokens Matte C-kurs utan andra läromedel än
denna efter detta klara minst G på ett verkligt nationellt prov i
Matematik C? Är det inte totalt sett för få uppgifter för att få
tillräcklig rutin och bredd? Samma fråga men för kurserna Matematik D
& Matematik E?
|
|
Nu finns en sorts version av Aritm för Android, se http://www.df.lth.se.orbin.se/~mikaelb/microemu/all.html.
Den finns inte på Android Market utan måste hämtas från tidigare nämnda
webbplats som apk-fil. Innan man hämtar den måste man kryssa i en ruta
om att man vill installera från källor utanför Android Market
(Meny/Inställningar/Program/Okända källor) -- normalt sätt är detta
förbjudet av säkerhetsskäl. Filen man skall hämta via t.ex. den inbyggda
webbläsaren är http://www.df.lth.se.orbin.se/~mikaelb/wap/m_o_b_aritm_midp2_0.apk.
Om filen inte installeras automatiskt så kan man leta upp var man
sparade den och klicka på den i filhanteraren. Sedan kan man köra appen.
Första gången kommer den att fråga om man vill installera J2ME Runner
från Netmite.com och då gör man det. Java/J2ME Runner behövs för att
denna version av Aritm för Android är automatiskt konverterad från
Java-appen. J2ME Runner behöver i sin tur en massa behörigheter eftersom
den måste ha alla behörigheter som Java-appar eventuellt kan behöva.
Just Aritm använder dock inga av behörigheterna. Aritm-appen fungerar
bra min och en del andra Android-telefoner/plattor som jag provat den
på.
|
|
Jo,
man kan installera det på de flesta Texas Instruments grafräknare som
är vanliga. Man kan hämta ner en version för sin räknare via länken ovan
till sin dator och sedan får man överföra den med det speciella
överföringsprogrammet och kabeln som passar ens räknare. Man kan också
hämta programmet på http://www.ticalc.org/archives/files/fileinfo/432/43269.html.
I värsta fall kan man också skriva in programmet för hand i
miniräknaren. När man väl har det i en miniräknare så kan man överföra
det till andra räknare med link-kabeln.
Programmet är öppen
källkod enligt licensen GNU GPL och man får alltså vidareutveckla det
eller översätta det till andra miniräknare om man sprider det nya
programmet med samma licens. Jag har tänkt göra en Casio-version och en
Android-version men det är fritt för alla att utveckla dessa samt för
iPhone.
Att det är många nollor i uppgifterna beror på att det
tar upp alla uppgifter man behöver kunna för att genomföra
räkneuppställningar. Många vet inte hur man räknar med nollor så det är
nog bra att de uppgifterna finns med. I en framtida version skulle man
kunna ta tiden på svaren och om man svarade extremt snabbt så skulle man
kunna ta bort de uppgifterna när man körde programmet nästa gång.
|
|
Vill man köpa billiga miniräknare/grafräknare så rekommenderar jag auktionssajter som http://www.tradera.com/
med sökord "casio fx*", "casio cfx*", "texas ins*", "TI-8*" &
"sharp el*". Köp några stycken och prova vilken du gillar bäst. Manualer
kan man hitta på nätet. Jag har själv mest erfarenhet av TI och tycker
en begagnad TI-83 Plus är något av det mest prisvärda man kan köpa ty
den kan även köra roliga program från flash-minne (ej att förväxla med
Adobe Flash). Jag köpte en sådan på Tradera för 156 kr inkl. frakt. Som
ung kanske man inte får handla på Tradera själv men då kanske du kan få
hjälp av någon äldre släkting. Det finns även andra auktionssajter men
jag tror de har ett mindre utbud på grafräknarsidan. Även Sharp och
Casio gör bra räknare men TI har nog ett större community http://ticalc.org/
även om Casio också har ett community. Man får ha räknare med CAS
(Computer Algebra System) på de nationella proven i matematik men de lär
vara förbjudna på de nationella proven i fysik vilket gör att man
kanske inte kan investera i en sådan om man tänker läsa fysik. Dessutom
kan skolor förbjuda CAS-räknare lokalt.
|
|
b) Skulle också kunna skrivas
|
|
Jag
skrev z = a+b*i. Då blir z+1/z = a+b*i+1/(a+b*i). För att detta skall
vara reellt så måste imaginärdelen vara 0. Om man förenklar:
a+b*i+1/(a+b*i) = a/(a^2+b^2)+a+(b-b/(a^2+b^2))*i. Då skall
b-b/(a^2+b^2) = 0, och det är det när b = 0, eller a = -sqrt(1-b^2)
eller a = sqrt(1-b^2) samt 1>=b^2 (sqrt betyder kvadratroten).
z+1/z är alltså reellt när z = a+b*i har b = 0 eller a = +/-sqrt(1-b^2) och 0
|